مقامات تایوانی نگرانند که آیا الف کوره سنگین COVID-19 ممکن است نقش حیاتی جزیره را به خطر بیندازد زنجیره تامین نیمه هادی جهانی.  اما تهدید دیگری برای این صنعت وجود دارد که کارشناسان نگرانند حتی عواقب شدیدتری نیز به دنبال داشته باشد: بحران آب و هوا.

تایوان ، که بیش از نیمی از تولید چیپس جهان را تشکیل می دهد ، بیش از 50 سال با سخت ترین خشکسالی خود دست و پنجه نرم می کند ، به گفته کارشناسان این رویداد ، به دلیل اثرات تغییر اقلیم ، ممکن است بیشتر شود.

مارک ویلیامز ، اقتصاددان ارشد آسیا در Capital Economics ، روز پنجشنبه با اشاره به کمبود آب و موارد ویروس کرونا ، همراه با قطع برق ، نوشت: “بدیهی است که در صنعت نیمه هادی فشارهایی وجود دارد.”

تولیدکنندگان در سراسر جهان در تأمین منابع نیمه رسانا ، کاهش سرعت تولید و تحویل کالا با مشکل مواجه شده اند.  در صورت ضربه شدید به تایوان ، با توجه به اهمیت جزیره در کمک به تراشه های جهانی ، اوضاع می تواند بسیار بدتر شود.

این فاجعه زیست محیطی در حال حاضر یک چالش برای تولیدکنندگان جزیره از جمله شرکت تولید کننده نیمه هادی تایوان رهبر صنعت است.  TSMC گفت که روزانه 156000 تن آب برای تولید چیپس ، معادل حدود 60 استخر به اندازه المپیک ، استفاده می کند.

از آب برای تمیز کردن ده ها لایه فلز که به یک نیمه هادی تبدیل می شود ، استفاده می شود.

جفری چیو ، مهندس برق در دانشگاه ملی تایوان گفت: “میلیاردها ترانزیستور در تراشه وجود دارد و ما برای اتصال تمام سیگنال ها به لایه های فلزی زیادی نیاز داریم.”

چیو گفت: “ما باید سطح را بارها و بارها تمیز کنیم.”

مقامات تایوانی در پاسخ به خشکسالی منابع آب شیر از طریق این جزیره را محدود کرده اند.

TSMC قبلاً سعی کرده است از طریق حمل و نقل آب و افزایش نرخ بازیافت ، بر کمبود این مشکل غلبه کند.  این شرکت به CNN Business گفت که تاکنون تولید تحت تأثیر قرار نگرفته است.

در این گزارش آمده است: “ما روش های پاسخ دقیق برای مقابله با کمبود آب در مراحل مختلف داریم.”  “با اقدامات موجود در زمینه صرفه جویی در مصرف آب ، ما قادر به مدیریت الزامات فعلی دولت برای کاهش مصرف آب بدون تأثیر بر عملکرد خود هستیم.”

فن آوری غیرقابل انکار

تراشه های نیمه هادی بخشی ضروری از همه چیز است ، از تلفن های هوشمند و اتومبیل گرفته تا ماشین لباسشویی.

ساخت تراشه های فوق پیشرفته به دلیل هزینه های بالای توسعه و دانش لازم برای تولید آنها دشوار است ، این بدان معنی است که بیشتر تولیدات فقط در بین تعداد انگشت شماری از تامین کنندگان متمرکز است.

TSMC بزرگترین سازنده تراشه در جهان است و امکانات تولید گران قیمت آن توسط بسیاری از شرکت ها – از جمله اپل ، کوالکام و انویدیا – تهیه می شود که می توانند تراشه های خود را طراحی کنند اما منابع تولید آنها را ندارند.

فناوری پیشرفته این شرکت تایوانی همچنین این شرکت را به یک بازیگر اصلی تبدیل کرده است ، زیرا ایالات متحده و چین به شدت در حال توسعه فناوری های مدرن آینده مانند هوش مصنوعی ، 5G و رایانش ابری هستند.

آلن پریستلی ، معاون رئیس جمهور و تحلیلگر گارتنر گفت: “TSMC برای بسیاری از شرکت های مختلف کلیدی است.”  “بیشتر لوازم الکترونیکی با کارایی بالا که امروزه استفاده می کنید – مانند تلفن های همراه و تبلت ها – همه این تراشه ها توسط TSMC تولید می شوند.”

تحویل محدود

در حال حاضر ، صنعت نیمه هادی جهانی تحت فشار زیادی قرار دارد.  اخیراً تراشه ها کمبود داشته اند که بیشتر به دلیل تقاضای ناپایدار ناشی از بیماری همه گیر ، تحریم های آمریکا علیه شرکت های فناوری چینی و شرایط شدید آب و هوایی است.  تعداد فزاینده ای از شرکت های فناوری از مشکلات تأمین نیمه هادی گزارش می دهند که به گفته تحلیلگران می تواند تولید را کند کرده یا قیمت های پرداخت شده توسط مصرف کنندگان را افزایش دهد.

این باعث می شود که تهدید برای تولید تایوان از اهمیت بیشتری برخوردار شود تا محدود شود.

علاوه بر خشکسالی ، مقامات همچنین از شیوع ویروس کرونا در جزیره خودگردان که از ماه گذشته آغاز شد و از آن زمان به بدترین زمان شروع شیوع بیماری همه گیر تبدیل شده ، ابراز نگرانی کردند.

جیمز لی ، مدیرکل دفتر فرهنگی و اقتصادی تایپه در نیویورک ، ماه گذشته به بلومبرگ گفت که این صنعت می تواند با “مشکلات لجستیکی” روبرو شود زیرا او از ایالات متحده خواستار واکسن به تایوان است.

لی گفت: “به همین دلیل فوری است.”  “ما امیدواریم که جامعه بین المللی بتواند در آزادسازی واکسن ها در اسرع وقت برای کنترل شیوع کمک کند.”

دفتر لی به دلیل مشغله زیاد ، درخواست مصاحبه از CNN Business را رد کرد.

ماه گذشته ، TSMC گفت که دو نفر از کارکنان آن COVID-19 تشخیص داده شده اند ، اگرچه عملیات به طور معمول ادامه داشت.  و چیو ، مهندس دانشگاه ملی چنگچی ، گفت که بسیاری از شرکتها احتمالاً قادر به کاهش خطرات هستند زیرا روند تولید تراشه بسیار خودکار است و تولیدکنندگان کارمندان را به گروههایی تقسیم کرده اند تا هرگونه انتشار ویروس را محدود کنند.

با این وجود حداقل پنج تولید کننده نیمه هادی در جنوب غربی پایتخت ، تایپه ، به دلیل بیماری کارگران مهاجر مجبور به تعلیق برخی از عملیات شده اند.

به گزارش خبرگزاری مرکزی جزیره ، منبع خبری رسمی جزیره ، King Yuan Electronics ، ارائه دهنده اصلی خدمات تست نیمه هادی و بسته بندی ، آخر هفته گذشته پس از مثبت شدن بیش از 200 کارمند مجبور شد دو روز تعطیل شود.  کلیه کارگران مهاجر یا حدود 30 درصد از 7000 کارگر این شرکت پس از گزارش یک خوشه ویروسی در خوابگاه هایشان ، به مدت دو هفته قرنطینه شدند.

در حالی که پادشاه یوان گفت که تعداد بیشتری کارگر تایوانی را در خطوط تولید خود مستقر کرده است ، وی هشدار داد که کارخانه ها فقط با ظرفیت محدود می توانند کار کنند.

ویلیامز از سرمایه اقتصاد ماه گذشته نوشت ، داده های آوریل در مورد سفارشات نیمه هادی جهانی نشان می دهد که “محدودیت ظرفیت ادامه خواهد یافت” ، و اشاره کرد که سفارشات بسیار بیشتر از صادرات از تایوان است.

ویلیامز گفت: “این امر به طور نامحدود ادامه نخواهد داشت: سفارشات نیمه هادی ها در ماه گذشته 74 درصد بیشتر از قبل از همه گیری بود که پایدار نیست” ، و ویلیامز افزود: “سفارشات طولانی مدت” طول می کشد.

عواقب طولانی مدت

کارشناسان می گویند مشکل کمبود آب ممکن است در آینده بدتر شود.  به گفته هسو هوانگ هسیونگ ، محقق آب و هوا در آکادمی سینیکا ، تغییرات آب و هوایی احتمالاً در دهه های آینده بارندگی کمتری به تایوان می آورد که می تواند منجر به خشکسالی های مکرر شود.

هسو گفت: “پیش بینی های ما نشان می دهد که خشکسالی در آینده عمیق تر خواهد شد. بنابراین امسال فرصت خوبی برای آزمایش مقاومت صنعت نیمه هادی ما فراهم شد.”

به گفته چیو ، این می تواند توسعه تراشه های پیشرفته در تایوان را محدود کند.  این به این دلیل است که با پیچیدگی بیشتر فناوری پشت هادی های نیمه هادی ، تراشه سازان در طی مراحل شیمیایی مورد نیاز برای ساخت آنها به آب بیشتری احتیاج دارند.

کمبود آب همچنین تنها مشکل زیست محیطی نیست.  اختلالات ناشی از افزایش تقاضای برق در تایوان نیز تولید را متوقف کرده است.  TSMC گفت: قطع برق حتی برخی از امکانات آن را تحت تأثیر قرار داده است.

هسو با بیان اینکه شرکت های نیمه هادی تایوان باید برای تولید انرژی های تجدید پذیر بیشتر سرمایه گذاری کنند تا آینده ای پایدار را سرمایه گذاری کنند ، گفت: “ما باید میزان انتشار کربن خود را کاهش دهیم. اما از طرف دیگر ، ما باید تولید برق بیشتری کنیم.”

TSMC گفت که در حال حاضر در تلاش است تا با همکاری با مزارع خورشیدی و بادی در سراسر جزیره ، انرژی خود را تقویت کند.  سال گذشته ، او گفت که قصد دارد تولید آن را به طور کامل از طریق انرژی های تجدید پذیر تا سال 2050 هدایت کند.

– ویل ریپلی ، هانا زیادی ، کلر دافی و جیل دیسیس در تهیه این گزارش مشارکت داشته اند.