ارزش این معامله 2.42 میلیارد دلار است.

    وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه فروش پیشنهادی شش هواپیمای گشت P-8I و تجهیزات مرتبط را تصویب کرد که پیش بینی می شود هزینه آن 2.42 میلیارد دلار باشد.

در نوامبر 2019 ، شورای اکتساب دفاع ، به ریاست وزیر دفاع راجنات سینگ ، تأمین هواپیمای نظارت بر دریایی دوربرد را که توسط بوئینگ تولید شده بود ، تصویب کرد.

پیشنهاد اولیه برای 10 هواپیمای دیگر بود اما به دلیل محدودیت بودجه و همچنین به دلیل اینکه نیروی دریایی برای ساده سازی ناوگان اقداماتی انجام داده بود و در نظر داشت هواپیماهای بدون سرنشین بلند مدت باشد ، به 6 فروند کاهش یافت.

فروش احتمالی در مسیر فروش نظامی خارجی انجام می شود و نیاز به اطلاع رسانی به کنگره ایالات متحده است – روندی که در روز جمعه پایان یافت.  قانون گذاران 30 روز فرصت دارند تا اعتراض کنند.

“دولت هند درخواست خرید شش (6) هواپیمای P-8I Patrol را کرده است.  هشت (8) سیستم انتشار اطلاعات چند منظوره – سیستم های رادیویی تاکتیکی مشترک 5 (MIDS-JTRS 5) (6 نصب شده ، 2 قطعات یدکی) ؛  چهل و دو (42) سنسور هشدار موشک AN / AAR-54 (36 ، 6 لوازم یدکی نصب شده) ؛  و چهارده (14) LN-251 با سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) / سیستم های ناوبری اینرسی (EGI) (12 نصب شده ، 2 لوازم یدکی).  موتورهای تجاری CFM56-7 نیز گنجانده شده است.  نسخه نرم افزار تاکتیکی Open Mission (ITOMS) برای P-8I ؛  الکترو نوری (EO) و مادون قرمز (IR) MX-20HD ؛  سیستم بلندگو AN / AAQ-2 (V) l ؛  اقدامات تجاری ARES-1000 اقدامات نگهداری الکترونیکی ؛  گیرنده هشدار دهنده رادار AN / APR-39D ؛  سیستم دوز ضد مقابله AN / ALE-47؛  تجهیزات نگهداری و قطعات یدکی؛  انتشارات؛  تعمیر و بازگشت  حمل و نقل  کشتی هواپیما؛  آموزش؛  دولت ایالات متحده و پیمانکاران خدمات مهندسی ، نرم افزار ، فنی و تدارکات.  و سایر عناصر مرتبط پشتیبانی لجستیکی و برنامه ای “، وزارت امور خارجه روز جمعه در بیانیه ای گفت.

نیروی دریایی هند در حال حاضر در حال معرفی چهار P-8I است که در بند جبران توافق شده در سال 2016 توافق شده است. نیروی دریایی در یک قرارداد 2.2 میلیارد دلاری در سال 2009 هشت P-8I را با یک بند اختیاری برای چهار مورد دیگر تحویل داد.  این هواپیماها بخشی از اسکادران هوایی نیروی دریایی 312A مستقر در اراکونام ، تامیل نادو هستند.

بعد از اینکه هند موافقت نامه سازگاری و امنیت ارتباطات (COMCASA) را با ایالات متحده امضا کرد ، شش هواپیما به سیستم های رمزگذاری شده مجهز می شوند ، همانطور که گزارش شده است هندو زودتر  در معاملات قبلی این سیستم ها با سیستم های موجود در بازار جایگزین شدند.

P-8I بر اساس هواپیمای تجاری بوئینگ 737 ساخته شده است و هند اولین مشتری بین المللی آن است.